אפליקציית רדיו הד

רדיו ישראלי אונליין

Radio Head

אפליקציה - חינם
פתיחה
בחנות

תחנות רדיו מומלצות

מקבץ תחנות הרדיו שלדעתנו תאהבו.

רדיו הד, 30/07/2023 11:42

החיסכון הפנסיוני נועד להחליף את השכר שלנו במהלך תקופת הפנסיה, במטרה לסייע לנו לשמור על סטנדרט חיים גבוה גם לאחר פרישה לגמלאות. נשאלת השאלה כיצד עליית הריבית משפיעה על החיסכון הפנסיוני שלנו?

הקשר בין ריבית לאינפלציה ולכסף שלנו

ריבית היא תוספת כספית שנדרשת לשלם על סכום כסף שאדם מקבל מגורם כלשהו. נגיד שיש לכם סכום כסף שהוא ותרצו להשאיל אותו למישהו אחר. כאשר אתם מעניקים את הסכום הזה לאדם אחר, תוספת הכסף שהאדם הזה ישלם לכם בעתיד על ההשאלה היא הריבית. לדוגמה: לדוגמה, נניח שהשאלתם 100 ש"ח לחבר שלכם והסכמתם שהוא ישלם לכם עוד 10 ש"ח על סכום ההשאלה לאחר חודש. הסכום הנוסף הזה של 10 ש"ח הוא הריבית שהוסכם עליה.

ריבית היא הדרך שבה בנקים, חברות אשראי ואנשים פרטיים יכולים להרוויח כסף נוסף על ידי מתן כסף לאחרים וחיובים לשלם סכומים נוספים על ההלוואה המקורית. הריבית יכולה להיות קבועה (במידה והוסכם סכום מסוים שיש לשלם) או משתנה (במידה והריבית מחושבת באופן פרופורציונלי על סמך מדדים).

אינפלציה היא עלייה כלכלית כללית ומתמשכת במחירים של סחורות ושירותים במשק הכללי של מדינה או של תחום כלכלי מסוים. ניתן לומר שכשהמחירים עולים באופן מתמשך במשק הכללי, יש לנו אינפלציה.

האינפלציה נמדדת בעזרת מדדים כלכליים כמו מדד המחירים לצרכנים, כמו למשל מדד מחירי הצרכן. כאשר מדד המחירים עולה, זה מציין אינפלציה חיובית, וכאשר המדד יורד, זה מציין דליפת מחירים או אינפלציה שלילית (דפלציה).

הסיבות לאינפלציה רבות ויכולות לכלות סיבות כמו גידול בצריכה ובדרישה לסחורות ולשירותים, כאשר עלות הייצור מתייקרת וקיים קושי לספק סחורות מסוימות, כששער המטבע יורד מול מטבעות זרים ועוד.

קיים קשר הדוק בין הריבית והאינפלציה: הריבית היא דרך להגביל את קצב עליית האינפלציה. לכן, כשהמדינה או הבנק המרכזי רוצים לשלוט ברמת האינפלציה, הם משתמשים במדיניות כלכלית מוניטרית הכוללת בין השאר ניהול של שיעורי ריבית. המטרה העיקרית של מדיניות הריבית היא להגביל את ההלוואות וההשקעות, במטרה להשפיע על צריכת הציבור ועל ההון שלו.

במקרה של אינפלציה גבוהה, שיעורי הריבית עשויים להיות מוגברים כחלק ממדיניות ההכנעה הכלכלית לצריכה יחסית נמוכה יותר ולהגברת החסכון. הגברת שיעורי הריבית עשויה להקשות על ההלוואות ולהפחית את ההון המוצג בכלכלה, ובכך להשפיע על האינפלציה ולהוריד את רמתה.

עליית הריבית בישראל

בשנה-שנתיים האחרונות ניתן לראות עלייה בשיעורי האינפלציה בישראל, בדומה לשאר העולם. עלייה זו נובעת משילוב של מספר גורמים: תקופת של ריבית כמעט אפסית שנמשכה יותר מעשור, עליות שער, פגיעה בהיצע הסחורות בעקבות משבר הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה. כל אלה הביאו לגל התייקרויות במחירי הדיור, הסחורה החקלאית, האנרגיה וכמעט כל מוצר שצורכים על בסיס יומיומי, והאינפלציה עמדה על 7-10% במדינות רבות בעולם, במקום לעמוד על 2-3% ולכן היה צורך בהעלאת הריבית.

העלאת הריבית בעקבות האינפלציה הגואה השפיעה ישירות על תחומים רבים כגון משכנתאות, אשראי אישי ועסקי, הלוואות בנקאיות ועוד. השפעה עקיפה מורגשת היטב גם בתחום החיסכון הפנסיוני, שכן הריבית הגבוהה שמקורה למעשה באינפלציה יוצרת אי ודאות בקרב המשקיעים, מה שיוצר ירידות בכל ההשקעות שנמצאות בשוק ההון, מה שכל אחד יכול לראות בדוח של קרן הפנסיה או כל מוצר פנסיוני אחר שיש לו.

כיצד מתבטאת עליית הריבית בחיסכון הפנסיוני שלנו?

עליית הריבית משפיעה על החיסכון הפנסיוני של כל אחד ואחת מאיתנו בכמה היבטים, וזאת מאחר וכל חיסכון פנסיוני מורכב מניירות ערך כמו אגרות חוב ומניות. כאשר הריבית עולה, נכסים אלו נפגעים ולכן שוחקים את החיסכון הפנסיוני שלנו וירידה בערכם.

עם זאת יש לזכור כי חיסכון פנסיוני נועד לטווח הארוך, ואילו הירידות שרואים בטבלאות המשוות בין קרנות הפנסיה הן זמניות ונמשכות זמן קצר. לאורך ההיסטוריה הנתונים מראים באופן חד משמעי שאחרי כל ירידה יש עלייה, אלא שלא ניתן ממש לדעת כמה זמן היא תימשך, ולכן מומלץ להימנע מלתזמן את שוק ההון, משום שאף אחד לא יכול לחזות את העתיד ולדעת מתי השוק יעלה, והתיזמון עלול לגרום לקיבוע של ההפסד הכספי ולפספוס של העליות.

מעבר לכך האינפלציה עליית הריבית משפיעה מאוד על עצמאים. לעתים הם הופכים להיות פחות רווחיים ולכן יש להם פחות יכולת לחסוך לקרן הפנסיה. כמו כן ההלוואות הופכות ליקרות יותר, ולכן פחות אנשים נוטלים הלוואות ואלה שיש בידם הלוואה עלולים להתקשות לכסות אותה.

אז מה עושים?

חיסכון פנסיוני הוא עדיין הכרחי. בעידן של היום חשוב יותר מתמיד לערוך השוואת קרנות פנסיה, וגם למצוא פתרונות נוספים שיעזרו למקסם את פוטנציאל הרווח עבורנו או לפחות לשמר את הערך הקיים של החיסכון הכי משמעותי שיש.

אנחנו מזמינים את לתאם פגישה עם הסוכנים של פתרונות עדיפים, שיערכו בשבילכם השוואה מקיפה ואיכותית, תוך התאמה לשאיפותיכם, צורכיכם ומטרותיכם.

קרא מאמרים נוספים

חוו דעתכם על המאמר

מאמרים נוספים הקשורים לנושא עליית הריבית והשפעתה על החיסכון הפנסיוני

איך מזהים פשפשי מיטה?
איך מזהים פשפשי מיטה?

לא כולם מכירים אותם, לא כולם יודעים שהם יכולים לפקוד את המיטה והבית שלהם, אך פשפשי המיטה הם מזיק קטן מאוד שעשוי לעשות לכם הרבה צרות. מי הם? מה מאפיין אותם? אילו נזקים הם גורמים לאדם? ואיך מטפלים בהם? במאמר הבא נענה על כל השאלות האלו.

דגשים חשובים לפני צביעת דירה
דגשים חשובים לפני צביעת דירה

צבע מקנה לכל חלל מראה חדש, ובעלות נמוכה למדי. צביעת דירות מאפשרת להעניק להן אופי ייחודי ומעניין, ובדרך זו לשדרג את איכות החיים. על-מנת להבטיח מקסימום תועלת מהפעולה כדאי להתייחס למספר דגשים שחשובים - שמפורטים בכתבה זו.

שעון נוכחות לעסק קטן
שעון נוכחות לעסק קטן

עסק קטן חייב יותר מכולם להיות הכי מעודכן, משודרג ובעל יכולות התמודדות עם מגוון אתגרים בעיקר בשל העובדה שאין בו הרבה כוח אדם, ויש כן רצון לגדול, לצמוח ולהגיע להכנסה חודשית ראויה.

איך לתכנן טיולי טרקטורונים בצפון
איך לתכנן טיולי טרקטורונים בצפון

האטרקציה הטובה ביותר עבורכם. ללא ספק, טיולים כאשר משלבים בהם אטרקציות הם הרבה יותר מוצלחים. איך באמת תתכננו טיול שיהיה מושלם לכולם? לצפון הארץ יש מה להציע לכם.

כיצד לזהות רשלנות רפואית?
כיצד לזהות רשלנות רפואית?

רוב האנשים נוטים לתת אמון רב ביותר ברופאים שלהם. לכן, כאשר מתרחשת רשלנות, התגובה הראשונה שלנו נוטה להיות חוסר אמון.

האם כדאי להשכיר מחסן ואיך לעשות את זה באופן הנכון
האם כדאי להשכיר מחסן ואיך לעשות את זה באופן הנכון

שירותי אחסון והשכרת מחסנים הפכו בשנים האחרונות למבוקשים במיוחד לאור היתרונות הרבים שהם מציעים, אך חשוב להבין שכדי לשכור את המחסן המתאים ושכדי ליהנות משירות שתואם את הציפיות, חשוב לבחור גם את המחסן הנכון.

אולפני לי-רון עם טיפים לזמרים מתחילים
אולפני לי-רון עם טיפים לזמרים מתחילים

אולפני לי-רון, אולפן הקלטות מקצועי ברמת החייל (תל אביב) הוא בית חם לזמרים מתחילים, חובבניים ומקצועיים כאחד כבר מעל 12 שנה. כעת, הם מספקים טיפים ומידע חשוב לזמרים מתחילים.

רופאים מומלצים בישראל
רופאים מומלצים בישראל

יש בישראל המון רופאים מומחים ומוסמכים, אך לא כל רופא הינו הבחירה הטובה ביותר והמתאימה ביותר עבורכם